Motown en #endracism

In 1959 richtte Berry Gordy in Detroit de platenmaatschappij Motown op. Detroit staat bekend als ‘Motor City’. De naam Motown is een samenvoeging van ‘Motor city’ en ‘Town’.

De oprichting van Motown kwam vooral voort uit de geringe opbrengsten die Berry Gordy ontving als royalty’s op Reet petite van Jacky Wilson. Echter bereikte Gordy meer dan alleen rijkdom met Motown. Door alleen ‘zwarte’ Amerikanen aan te nemen gaf hij de zwarte gemeenschap een kans. Berry Gordy maakte met zijn Motown een basis voor Afro-Amerikaanse populaire muziek in Amerika.

Het specifieke Motown-geluid

De muziek van Motown in de jaren zestig en zeventig was uit duidenden herkenbaar. Berry Gordy had als visie dat de muziek die hij uitbracht via zijn platenlabel acceptabel moest zijn voor de mainstream, maar tegelijkertijd zijn wortels moest houden in de zwarte bluesmuziek. Motown werd als een fabriek gerund.

Componisten en tekstschrijvers werkte in wisselende teams met elkaar samen. De gecomponeerde nummers werden toegewezen aan de artiest die het meeste bij het liedje leek te passen. Het was bij Motown ook gebruikelijk dat nummers door meerdere artiesten op plaat werd gezet.

Een andere factor in het herkenbare Motown geluid waren The Funk Brothers. Dit losse collectief aan muzikanten speelden in de periode tussen 1960 en 1971 op vrijwel alle grote hits van Motown mee. De achtergrondzang werd door twee groepen ingezongen. The Andantes zongen de vrouwelijke achtergrondkoortjes en The Originals namen de mannelijke achtergrond voor hun rekening.

Succes en sterren

Het label Motown stond garant voor succes zo leek het wel. Veel grote sterren had Motown onder contract zoals Diana Ross (& The Supremes), Michael Jackson (& The Jackson 5), Stevie Wonder, Marvin Gaye, Smokey Robinson (& The Miracles), The Four Tops, The Temptations, Martha & The Vandellas en Lionel Richie (The Commodores).

#endracism

Het eerste meest uitgesproken over racisme in Amerika is het nummer Ball Of Confusion (That’s What The World Is Now) van The Temptations. Het is één van de eerste nummers die de scheiding van de rassen aan de orde stelt (en het eerste op Motown).

Abraham, Martin & John (een verwijzing naar Abraham Lincoln, Martin Luther King en John F. Kennedy) werd door Smokey Robinson en Marvin Gaye opgenomen. Het is een eerbetoon aan de drie mannen (vier blijkt in het laatste couplet als Robert Kennedy ook genoemd wordt) die vermoord werden om hun idealen en hun bijdrage aan het meer erkennen van de Afro-Amerikaanse bevolkingsgroep.

Marvin Gaye maakte in 1971 een heel album over de situatie in Amerika. Het album What’s Going On is een verzameling van negen nummers vanuit het perspectief van een uit Vietnam terugkerende soldaat. Die soldaat kijkt naar de Verenigde Staten en vraagt zich af waarom hij in Vietnam gevochten heeft. Hij vocht immers voor de VS, maar ziet daar bij terugkeer alleen maar onrechtvaardigheid, leed en haat. Hij herkent daar de idealen waarvoor hij gevochten zou hebben niet terug.

Het einde van de herkenbare sound

In 1971 kwam er een einde aan de herkenbare hitmachine die Motown was geworden. De verhuizing naar Los Angeles betekende het einde van het herkenbare geluid, omdat de samenwerking met The Funk Brothers en The Andantes stopte. In 1983 kwam de distributie in handen van MCA en in 1988 werd Motown geheel verkocht aan MCA.