Column column

Published on augustus 31st, 2018 | by Freddy Blommers

0

Column: The Voice Senior

Afgelopen vrijdag zat ik met mijn gezin het televisieprogramma The Voice senior te kijken. Vooraf had ik daar niet veel van verwacht. Muziek vind ik in de eerste plaats helemaal geen onderwerp voor een competitie. In mijn ogen is er ruim voldoende ruimte en tijd om goede muziek naast andere goede muziek te laten bestaan. En in de stoelen dat ook nog eens Gerard Joling en Gordon, is er voldoende reden om dat programma niet te kijken. Maar zoals dat gaat met de televisie, als de kinderen kijken dan kijk je als ouder mee. En met alle reserves en vooroordelen die ik heb zat ik dus op de bank te kijken.

Na afloop had ik een dubbel gevoel en dat had niet eens met het programma zelf te maken. Wat mij het meest heeft geërgerd waren in de eerste plaats ellelange reclameblokken tussendoor. Ik had na afloop het gevoel dat ik meer reclame dan programma had gezien. En in de tweede plaats de volstrekt overbodige previews van datgene wat na de reclame zou volgen. Alsof je de clou van een mop alvast vertelt voordat je met het vertellen van de grap begint. Kennelijk nodig om het publiek over die reclameblokken heen vast te houden.

De inhoud verraste me wel. Door de leeftijd komen de kandidaten minder competitief over (en dat bedoel ik positief), zodat de muziek en het plezier dat de deelnemers beleven aan een leven lang muziek maken veel meer centraal kwam te staan. Ronduit ontroerend en mooi is de drijfveer van kandidaat Guido Lamm om mee te doen. Hij zingt en werkt met ouderen. Door ouderen die lijden aan dementie muziek te laten horen uit hun jeugd, zijn ze meer helder en bij de tijd. Voor die ouderen zingt hij ook op zijn werk en hij ziet de resultaten. Dat is zijn reden om een nummer te zingen uit het repertoire van Ramses Shaffy. Hij koos voor de coach waar ik de meeste sympathie voor heb, Marco Borsato.

In de paar zinnen die Guido Lamm sprak gaf hij aan waar het programma eigenlijk om zou moeten draaien. Muziek vergroot het geluk van mensen en heeft iets gedaan in de levens van de kandidaten. Zo hebben de andere kandidaten ook een bijzonder verhaal. Je merkt al in de oppervlakte van de interviews dat de deelnemers veel meer inhoud hebben in vergelijking met de reguliere Voice of Holland. Het zou goed zijn om dat serieuzer neer te zetten en meer ruimte te geven. Dat is namelijk ook wat dit programma goed maakt en boven de middelmaat uit kan tillen.

En vanavond? Ik neem het programma op en spoel de irritante reclameblokken gewoon door.

 


There is no ads to display, Please add some

Tags: ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑