Column column

Published on september 7th, 2018 | by Freddy Blommers

0

Column: You play the guitar on the MTV

Deze week draaide ik Brothers in arms van Dire Straits weer eens. De uitvoering van het album op dubbel vinyl wel te verstaan. Het album op cd was één van de eerste vijf cd’s die ik kocht. Het album had ik al lang niet meer gedraaid. Money for nothing is een klassieker met Sting als achtergrondzanger. In de tekst zingt Mark Knopfler ‘You play the guitar on the MTV” en met die tekst in gedachten bedacht ik hoeveel er wel niet veranderd is in de popmuziek.

Een muziekzender zoals MTV of TMF bestaat al lang niet meer. Een heel etmaal vullen met muziek op een zender die niets anders uitzend, was ongekend. De videoclip werd soms tot een korte speelfilm. Een programma zoals Countdown bestaat ook niet meer. Ook geen TopPop met AdVisser. Of de ongeëvenaarde 2 meter Sessies met Jan Douwe Kroeske. Op de radio geen programma meer zoals de LP-show met Wim van Putten (in 1987 tot de CD-show omgedoopt). Hij draaide de albumtracks van platen in plaats van de (hit)singles. Ook klassieke muziek zie je amper meer op de reguliere publieke televisiekanalen.

Muziek op televisie is gereduceerd tot een minuutje bij DWDD, een half liedje zingen bij The Voice (en de andere talentenprogramma) of het feest der herkenning van de Top 2000. DJ’s lijken meer cabaretiers die plaatjes aankondigen dan pioniers in nieuwe muziek. Opvallen gebeurt door het uitnodigen van strippers in de radiostudio (Tim Knol en Maan waren hier slachtoffer van) en het creëren van ophef zonder respect voor de muziek. De radio is wat muziek betreft verworden tot een playlist die de Top 40 bepaald en vervolgens vooral diezelfde Top 40 draait.

YouTube, Spotify en Social Media spelen nu een grotere rol in het verspreiden van muziek. Band hebben daardoor meer vrijheid en gelegenheid om hun eigen marketing op te zetten. Binding met de fans via social media kan wel een doorslaggevende succesfactor zijn. Een eigen publiek bereiken zou moeten kunnen lukken, maar met veel anderen die om dezelfde aandacht roepen is het toch weer erg lastig. Het nadeel van de internet media is dat je vooral muziek hoort die binnen je eigen comfortzone vallen, want hoe zoek je op Spotify een band die je niet van naam kent en waarvan je nog geen nummers kent?

Nieuwe muziek ontdekken gaat tegenwoordig wezenlijk anders, want waar kom je nog spontaan muziek tegen die buiten je eigen bubbel valt? Om iets nieuws te ontdekken moet je echt moeite doen. Bijvoorbeeld een concert bezoeken, want in de voorprogramma’s hoor je wel eens iets nieuws wat ook goed is. Of een platenzaak bezoeken en eens flink in de bakken spitten of luisteren naar wat er gedraaid wordt.

De veranderingen in de loop der jaren zijn groot, met positieve en negatieve kanten. Het is echter zeer vreemd dat de publieke omroep nergens een plekje weet te vinden voor een goed inhoudelijk programma over muziek. Daar ligt wel een echte taak van de publieke omroep. Zendt eens een klassiek concert uit of maak een programma waarin wekelijk het nieuwe aanbod aan muziek onder de loep genomen wordt.

I want my… I want my MTV… I want my… I want my MTV…

Tags: ,


About the Author



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top ↑