Fink – Resurgam

Overtuigend en boeiend album

Vanaf de eerste noten op zijn nieuwe album houdt de Engelsman zijn lusteraars geboeid. Op Resurgam is Fink bezwerend. In de lange openingstrack bouwt Fink de spanning met minimale middelen op. “I wil rise up, I will rise again” zingt hij en je gelooft hem. Deze boeiende overtuigingskracht weet hij het hele album vol te houden.

Drie jaar na Hard believer brengt Fin Greenall Resurgam uit. Zijn donkere weerbarstige stem draagt wederom alle nummers. In Day 22 zit zijn de achtergrond koortjes met een gospelachtige timing en harmonie subtiel. Word to the wise is een verstilde piano gedreven song.  Not everything is better in the past zingt Fink en houdt daarmee zijn luisteraars een spiegel voor, waar hij zelf ook in kijkt. De mooiste tekstregel komt uit Word to the wise: “Every single second gets sweeter bij the minute. Every single hour gets sweeter by the day.”

In de opbouw van het album is de muziek steeds vrijer en meer open. Die opbouw wordt volgehouden tot bij There’s just something about you de registers bij Fink open gaan. Fink staat als het ware gedurende het verloop van het album up. Zingend, spreekstem gebruikend, bezwerend: Fink laat alle kleuren van zijn stem horen.  Drums en beats zijn niet op de voorgrond aanwezig, maar bepalen wel het gevoel van het album. Dreiging, euforie, ingehouden en spanning worden vertaald in het slagwerk.

Een echte uitschieter zit er niet op dit album, maar alle tien tracks zijn van een zeer hoog niveau. Fink maakt een uitstekende plaat, die vele luisterbeurten zal boeien.