REVIEW: Marco Borsato – Thuis

Dit album voelt als thuiskomen na een vakantie: alles is bekend en toch ben je blij dat je alles weer terug ziet

De tijd dat fans midden in de nacht voor de platenzaak staan om een nieuw album van Marco Borsato te kopen is voorbij. Zijn concerten verkopen nog steeds snel uit. De reeds geplande tournee door kleinere zalen naar aanleiding van dit album is ook al nagenoeg uitverkocht. Maakt dit album de belofte waar en weet Borsato zijn status te behouden? Het antwoord daarop is even kort als duidelijk: Ja.

Thuis is de inmiddels bekende opener van het album. Als single vooruitgesneld werd de titelsong al veelvuldig gedraaid. Met Wakker schroeft Borsato het tempo en het volume op. Een powersong volgens het beproefde recept. De thema’s die Marco Borsato bezingt zijn met hem meegegroeid. Inmiddels voelt hij zich op zijn gemak en kan hij de wereld aan. Familie en gezin spelen (weer) een grote rol in de teksten op dit album.

De eenheid met John Ewbank is ook op dit album dominant. Opvallend is de doorgaande samenwerking met Matt Simons in 18 jaar. Een fris uptempo liedje met een iets afwijkend geluid in de arrangementen. Muziek en tekst zijn van andere signatuur en dat maakt de afwisseling wel zo prettig. Ook bij Vrienden zoekt Borsato de samenwerking. Paskal Jakobsen (Bløf) schreef dit nummer mee en zingt op de achtergrond. In Wat doe je met me is er een grote rol voor multi-instrumentalist en producer Gordon Groothedde weggelegd. Daar waar vaste schrijver Ewbank uitgedaagd wordt zijn de songs sterker.

Niemand anders past over een paar jaar waarschijnlijk bij de live-klassiekers. Uptempo refrein en een iets ingetogener couplet. Vocale krachtpatserij gecombineerd met gevoelige passages, zoals we kennen van Marco Borsato. Nieuwsgierig is de redactie naar wat er gaat gebeuren als Marco Borsato meer moderne invloeden toelaat. De subtiele elektronische toevoegingen in 18 jaar en Wat doe je met mij smaken naar meer (en naar minder subtiliteit).

Dit album voelt als thuiskomen na een vakantie: alles is bekend en toch ben je blij dat je alles weer terug ziet.