Morrissey – Low in High School

Britpop met hoge kwaliteit

De ophef en mythevorming rondom Morrissey heb ik nooit begrepen. Vol reserves over alweer een nieuwe hype rondom een album van hem, legde ik dit album in de cd speler. My love, I’d do anything for you vaagt meteen het gevoel van de reserves die ik vooraf had, meteen weg. Donkere drums, donderende bassen, stevige blazers en daar komt de volle stem van Morrisey komt daar nog eens overheen. Hier is geen ontkomen aan een overtuigend begin van deze plaat.

I wish you lonely heeft mooie akkoordwisselingen. De melodieën zijn ingenieus en het nummer zit slim in elkaar. De instrumenten, melodieën en accenten passen in de slimme arrangementen naadloos in elkaar. Datzelfde geldt ook voor Jacky’s only happy when she’s up on the stage. Je hoort duidelijk waar band zoals Arctic Monkeys de afwijkende interpunctie en hakkelende ritmiek van af hebben gekeken.

In de intro’s zitten speelse muzikale onderdelen. De luisteraar een klein beetje op het verkeerde been zetten en dan het liedje in. Teksten zijn kritisch en geven een beschouwing op onze maatschappij. “We must pay for what we believe, we must kill for what we believe” zingt Morrisey in Who protect us from the police?.

Spent the day in bed klinkt lichtvoetiger, maar I bury the living is dreunend. In your lap is een prachtige ballad. Het album is een afwisselend geheel. Israel is een machtige lowtempo vol spanning zittende afsluiter.

Morrissey levert een uitstekend album met Britpop van hoge kwaliteit af. Niet voor niets een voorbeeld van hoe goed Britpop in elkaar kan zitten.