Typhoon – Lichthuis
Als opvolger van Lobi da basi presenteert Typhoon Lichthuis.
Vanaf de opener is alles op dit album raak. De eerste maten klinken bijna alsof een Bigband aan de plaat start. Oud licht klinkt ontwapenend, maar ook stevig. Het begeleidende koor in Alles is gezegend (duet met Freez) maakt het bijna een gospel. Met ook in dit nummer een prettige rol voor de blazers. Herkenbaar is de breekbare zang en de rappende Typhoon. Donkerder klink Ogen dicht met een bedwelmende repeterende dansbare elektronische baslijn.
Botoman is een scherpe kritische track. Typhoon bezingt racisme en de effecten daarvan. ‘Mijn moeder zegt: “Geef ze geen reden, geen reden Glenn.“‘, zo zingt Glenn de Randamie. Hij geeft een diepe indringende inkijk in de effecten van racisme en de angst die daarbij komt kijken. Na de flow van de rap heeft trage refrein een vervreemden effect, waardoor de tekst extra benadrukt wordt.
Een ode aan vrouwen en liefde is de rap in Voor het eerst. Typhoon zet de kaarslichten aan en creëert een sfeervolle atmosfeer als rustpunt op het album. Een echte meezinger is Alles OK (duet met Roos Rebergen). Stilzitten is geen optie op deze aantrekkelijke melodie.
De stad (duet met Wende) begint met een mini geluidscollage om over te gaan in een trage diepe flow die ontaard in een meerstemmig refrein. De dreunende klappen van de drums als Wende begint te zingen geeft de track een heavy gevoel mee. Typhoon rijgt de aantrekkelijke melodieën en goede uitgekiende en afwisselende arrangementen aan elkaar. Na de dreunen van De stad volgen lieve pianoklanken in Niemand kan blijven. Met zijn ontwapenende stem zingt Typhoon ‘liever bij jou’ om halverwege de track met onheilspellende elektronische klanken als begeleiding het tweede deel van het nummer te starten, waar een trompetsolo de show steelt.
Het refrein van Walnootboom (duet met Paskal Jakobsen) is alweer een oorwurm. De tegenstelling in stemmen werkt in dit lied versterkend. Typhoon rapt en Jakobsen zingt alsof hij een Bløf-nummer zingt. Het verrassende Aanzoek (duet met Michelle David) sluit het album af. Na een misleidend intro volgt een lekkere riff van de gitaar. Het geeft de track een gevoel van rock mee.
Nederpop klassieker. Universele plaat. Top album. Ook zeer geschikt voor iedereen die niet van rap houdt.
Eindoordeel: 10