Blaudzun – Musik Ungeklärter Herkunft (original soundtrack)

Een nieuw album van Blaudzun? Het Cobra Museum heeft zanger en componist Blaudzun de vraag gesteld of hij een zoektocht wil ondernemen naar ‘Muziek van onbekende herkomst’, geïnspireerd op Sigmar Polke’s serie Musik ungeklärter Herkunft uit 1996. De tentoonstelling Polke vs Blaudzun, muziek van onbekende herkomst is op 15 maart onderbroken door de maatregelen rondom het coronavirus.

Het album van Blaudzun bevat negen tracks en negen reproducties van de kunstwerken van Polke. De muziek van Blaudzun is herkenbaar, maar doorbreekt het stramien van een rockalbum en een verzameling van rocktracks. Blaudzun toont dat hij een complete componist is. Het album start met Pirouette fall (from unknown source). Blaudzun klinkt ijl met elektronisch vervormde stem op een dromerige soundscape. In Of moonrise & birds complaining lijkt het album de kant op te gaan van fraaie ruimtelijke soundscapes met een piano als contrast.

De piano speelt solo in Talk (sonate). Vanuit de piano melodieën wordt de klassieke structuur opgebouwd tot extatisch gespeelde arpeggio’s. De zang van Blaudzun aan het einde van deze track doet denken aan Di-rect’s Marcel Veenendaal (All in vain). Schwartz mut guten Erinnerungen sluit de eerste kant van het op smetteloos wit vinyl geperste album af. Deze compositie is bijna een abstracte modern klassieke compositie.

De tweede kant begint lichtvoetiger met Light runner. De beats en begeleiding geven samen met de zang van Johannes Sigmund de sfeer van een Radiohead-song. Kort is … oder Ach waar de vervreemdende klanken en Duitse teksten als een geluidscollage samengesteld zijn. De bas- en contrabasbasklarinet van Frühling geven met de percussie een klassieke uitstraling. Onwillekeurig gaan de gedachten even naar The yellow shark van Frank Zappa.

Wann komt denn endlich einer? doet aan de elektronische pop van Kraftwerk denken. De gebruikte Duitse stemmen versterken dat gevoel. !!? is de laatste track van het album. De synthesizer en vocoder geven een buitenaardse tint.

Blaudzun schildert met een breed pallet een prachtig veelkleurig album. Dit album is een waar Gesamtkunstwerk.