Dr. Jordan Institute – Jab Jab

Dr. Jordan Institute is een nieuw project van de uit Trinidad/Tobago afkomstige Nicole Jordan (woonachtig in Rotterdam), gitarist Mark Tuinstra (bekend van o.a. Bernie’s Lounge en The Nordanians) en drummer Stefan Kruger (bekend van o.a. Zuco 103 en Caro Emerald). De band maakt muziek in het schemergebied tussen West-Europese klassieke muziektradities, actuele afro-dance en het vitale muzikale erfgoed van de Cariben.

De openingstrack Jumble klinkt in de openingsmaten als een filmsoundtrack. De klassieke zang van Nicole Jordan werk vervreemdend ten opzichte van de muziek. Die spanning komt ook in First world problem naar boven. De botsing tussen de verschillende stijlen maakt de muziek interessant. De aanstekelijke beats en synthesizers, de exotische instrumentatie en de verschillende stemsoorten zijn een briljante mix.

De bas en bariton klanken van (elektronische?) blazers maken The Bee meer dan alleen het basis nummer. De verschillende lagen in de muziek voegen hun eigen beelden toe. Under your skin klinkt op het eerste gehoor eenvoudiger en minder gelaagd. Si l’amour is minder op de popstemmen van de afro dance gebaseerd, maar op de klassieke westerse stem, waar de dance elementen gedurende het nummer gedoseerd bijgevoegd worden. Het hoogtepunt op het midden van de plaat.

Like it is en Wineme zijn lichtvoetiger en zeer dansbaar. Op deze manier wordt het album niet te zwaar onder de artistieke pretenties. The cat sluit het album af, helaas is dat het minste nummer van de plaat.

Jab Jab is een muzikale wereldreis in drie kwartier met elf op zichzelf al interessante nummers. Per luisterbeurt is deze plaat beter, een groei briljant.