Jodymoon – A love brand new

Het Maastrichtse singer-songwriter duo Jodymoon heeft A love brand new opgenomen als opvolger van All is waiting. Op A love brand new laten zangeres-pianiste Digna Janssen en multi-instrumentalist Johan Smeets hun ontwikkeling horen. Het duo brengt wederom kwalitatief erg goede songs ten gehore. Niet alleen passen de stemmen goed bij elkaar, de arrangementen zorgen ervoor dat melodieën en klankkleuren goed tot hun recht komen.

Sing low drijft op de harmonieuze samenzang met gedoseerde spaarzame begeleiding. Na deze heerlijke opener volgt een meer uptempo nummer, Never run out. Nog geen echte grote verrassingen, maar dan volgt Horizon yellow. Het spelen met stemgeluid leidt tot een dreigende sfeer die vergroot wordt door de begeleidende repetitieve klanken. Met een opbouw wordt er uitgepakt tot een meeslepende apotheose. Stick to your guns kent ook een grote opbouw naar een apotheose.

Subtiele opbouw vanuit passende intro’s maakt dat de spanning welke kant een song uiteindelijk op gaat wat meer in mist gehuld is. Jodymoon zet daarbij de luisteraar soms wat op het verkeerde been. Where I belong en To the coast zijn daar de beste voorbeelden van. Her father’s voice logenstraft deze bewering dan weer door een ‘gewoon’ mooi singer-songwriters song te zijn, zonder opsmuk. Het instrumentale Shine zet een bijna Arabische sfeer neer, waarbij het even duurt voor je door hebt dat het geen lang intro is, maar de kern van het nummer zelf.

De samenzang van Jodymoon komt in The song’s no good goed tot zijn recht. De melodielijnen in de stemlijnen kronkelen om elkaar heen en vullen elkaar op die manier volledig aan. Het afsluitende A love brand new besluit met een van de thema’s van dit album: “We’ve got to shine befor we fade away” zingen Digna Janssen en Johan Smeets gedreven.

Dit nieuwe album van Jodymoon heeft een internationale allure en is geschikt om volledig grijs te draaien.