Mevrouw Tamara – In Je Hoofd

In Je Hoofd is het nieuwe album van Mevrouw Tamara. Sinds haar debuut via het televisieprogramma de beste singer-songwriter van Nederland in 2012, heeft Tamara van Esch al vele paden bewandeld.

Tien Nederlandstalige liedjes over mensen die mentaal in de knoop zitten en dit proberen op te lossen. Error in je hoofd gaat over autisme, Jij fantaseert liever over depressie en Tot aan over het tegen de grenzen aanlopen in een relatie. De liedjes hebben een open structuur en ademen. Ritmische variaties en met breekbare zuivere stem gezongen teksten maken een unieke combinatie. De muziek lijkt op een combinatie van Clean Pete, Marike Jager en Nancy Kleurenblind.

“De stad slokt mij op, de stad lacht mij uit”, zingt Mevrouw Tamara in De Stad. Ronduit dromerig klinkt het in Error in je hoofd. Titelsong Uit je hoofd kent een langzame opbouw. Dit instrumentale pareltje bestaat uit een minimalistisch aandoende melodie, die langzaam uitgroeit tot een motief dat zichzelf opbouwt en verder uitbouwt. In contrast daarmee is de daarop volgende track, Goed was zo, een echt liedje met een tokkelende gitaar.

Wachtstand kent een lange opbouw en lijkt te refereren aan Uit je hoofd. De piano speelt een hoofdrol in dit tweede instrumentale nummer van het album. Echter bouwt dit nummer verder en kleurrijker uit. Thematisch wordt op deze manier knap een geheel gemaakt van het album. Met Tot aan en Koud sluit het album af. Tot aan is een dromerig huiskamerliedje. Koud maakt gebruik van een losjes gespeelde drum en kooreffecten.

Tien mooie nummers, pareltjes, op een album. Mevrouw Tamara maakt een goed album dat In je hoofd blijft zitten.

Eindoordeel: 10