RECENSIE: Gallowstreet – Hot Lave Sex Machine

De fameuze DeLorean rijdt voor en neemt ons mee in een duizelingwekkende rit. Gallowstreet’s nieuwe album Hot lava Seks Machine windt er geen doekjes omheen. vanaf de start is dit album AAN.

De openingstrack is DeLorean cowboy. Een track die drijft op een voortstuwende brass rif. De ritmische pulsen geven het nummer vaart en een continue spanning mee. Ondanks de meer ingewikkelde melodische en melodische structuren vliegt de auto nergens uit de bocht. De tijdsmachine die het personage Dr. Emmett Brown in filmklassieker Back to the future gebouwd had in de klassieke wagen lijkt hier ook echt te werken. Gallowstreet weet bigband, jazz en funk te mengen tot een nieuwe springlevende vorm.

Speelt gaat de plaat verder met het titelnummer. De afwisseling tussen de verschillende passages is in Hot lava seks machine groter dan in de openingstrack. Magnum epos lijkt iets gas terug te nemen, tot Gallowstreet na ongeveer anderhalve minuut besluit de swing er echt in te zetten. Eigenlijk is het alleen jammer dat je met deze plaat bij gesprek aan zang niet mee kan zingen. Snel een blaasinstrument leren spelen en meetetteren!

Alleen door de titel van de vijfde track weet je dat dit een Nederlandse plaat is. Het nummer heet Plaaggeest en de basis is weer een aantal onweerstaanbare riffjes in de kopersectie. Glitterbox swingt meer en nodigt vanaf de start uit tot meebewegen. Strings of love sluit het album af en neemt Gallowstreet wat gas terug. Als luisteraar is het een heerlijke in het ritme hangende afsluiter om tot rust te komen na alle hectiek van de andere tracks.

De Amsterdamse brassband is op stoom. Trek je zelfstrikkende schoenen snel aan en swing, dans, ren, beweeg en tetter mee op deze heerlijke plaat.