Taylor Swift – Folklore

Het nieuwe album van Taylor Swift heet Folklore en is medegeschreven en geproduceerd door Aaron Dessner (The National). Het album verscheen op vinyl in acht verschillende kleuren en het cd-formaat kent acht verschillende albumhoezen (uiteraard met een overmaat aan commercieel gevoel in limited-edities).

De hand van Aaron Dessner is duidelijk hoorbaar in de begeleiding. Zijn ingetogen stijl is herkenbaar en staat in dienst van Taylor Swift. De combinatie werkt erg goed, want hierdoor klinkt Taylor Swift fris en open op deze plaat. Haar stem klinkt als een klok. De arrangementen zorgen dat Folklore meer als muziek klinkt met een randje eraan en niet zo glad en over geproduceerd dan haar eerdere albums.

Met de teksten zo duidelijk op de voorgrond ligt daar een pijnpunt, want de teksten geven wel een hele simpele naïeve versie van het leven te horen. Zo staan er met piano(beat)balled The 1, het dromerige Cardigan, het met FleetwoordMac-achtige zang uitgevoerde Mirrorball, het meer uptempo popnummer This is me trying, de folk-song Invisible string, het zeer ingetogen Peace en van smaakvolle stijkers voorziene The lakes, veel nummers op die toegankelijk klinken.

Exile springt er bovenuit en is een hoogtepunt op het album. Exile is een duet met Justin Vernon (oftewel Bon Iver). Zo lijkt het erop dat Taylor Swift meer geloofwaardigheid wil verkrijgen en dat zoekt in samenwerking met Aaron Dessner en Bon Iver. Als ze de volgende keer volwassen teksten schrijft is het plaatje compleet.

Door de toevoeging van de kwaliteiten van Aaron Dessner is Folklore het beste album van Taylor Swift tot nu toe.