Platenhoezen: Fish – Vigil in a wilderness of wirrors

In 1988 verliet zanger Fish de band Marillion. Op de eerste soloplaat van Fish waren de sporen van de scheiding nog duidelijk zichtbaar.

Mark Wilkinson

De tekenaar Mark Wilkinson was verantwoordelijk voor het getekende artwork van Marillion in de eerste periode. Niet alleen de studioalbums en het enige live-album werden van een getekende hoes voorzien, maar ook alle singles die de band met Fish uitbracht. De stijl van mark Wilkinson kenmerkt zich door sterk gedetailleerde tekeningen. De details van deze hoezen zijn opmerkelijk. Tekstfragmenten uit de songs werden onder zijn handen een fragment in het totaal van de hoes.

Mark Wilkinson tekent ook voor andere bands. Niet alleen albumhoezen maar ook concertposters voor onder andere Peter Gabriel, Bon Jovi, Iron Maiden, Judas Priest en Kylie Minoque. De stijl van Wilkinson is in die verschillende uitingen divers, maar wel uiterst herkenbaar. De samenwerking tussen mark Wilkinson en Fish ging na de breuk met Marillion in 1988 verder.

Fish’ eerste soloalbum

Het eerste solo-album van Fish bracht die gedetailleerdheid nog een stapje verder. De uitklapbare hoes zoemde uit en liet de voorkant van het album in de volle context zien. De getekende heuvel lijkt symbool te staan voor de consumptiemaatschappij en de rommel die daardoor achtergelaten wordt. De hoeveelheid afval is zo groot dat het een hoge heuvel vormt. De openingsregels van View from the hill geven aan in welke bewoordingen Fish over de op de hoes centraal staande heuvel denkt: “Je zit en denkt dat alles rozengeur en maneschijn is, maar je kunt het onkruid niet zien dat je voeten verstrikt. Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. Het bos brandt en je zegt dat het de rook in je ogen is die je aan het huilen maakt. Ze vertelden je dat het uitzicht vanaf de heuvel verder zou zijn dan je ooit eerder hebt gezien.” (vertaalt tekstfragment View from the hill). De afschuw en weerzin, die uit de tekst spreekt, is terug te zien op de albumhoes.

Symbolen van Marillion

In de details is te zien dat Fish veel oude symbolen uit het verleden op de afvalhoop plaatst. Foto’s van toetsenist Mark Kelly (Marillion) en Jon Arnison (voormalig manager van Marillion) liggen op de schroothoop. De symbolen die Marillion op de albums met Fish gebruikte zijn deels terug te vinden op de hoes van Vigil in a wilderness of mirrors. Op de album- en singlehoezen van Marillion is bijvoorbeeld de Jester (de nar) een terugkerend element op de eerste vier albums van Marillion. De muts van de Jester ligt in de afvalton links onder de tekening. Op de top van de heuvel is een wrak van een Porsche te zien. Volgens sommige verhalen staat het kenteken van Marillion’s Mark Kelly afgebeeld. Het lijkt een persoonlijk statement van de Schot.

Een andere mogelijkheid dat dat de symbolen al in de tekening zaten. Mark Wilkinson schrijft in zijn boek Shadowplay:  “Oorspronkelijk was deze tekening bedoeld voor het nieuwe album van Marillion.“. Het centrale thema is dat niemand te vertrouwen is. Op de albumhoes toont dit thema in allerlei facetten. De satelliet en de schotel antennes representeren de massa communicatie. Tonnen met gif symboliseren de staat van het milieu. De romp van een vliegtuig herinnert aan de aanslag bij Lockerbie. De afstandsbediening staat voor de macht die de televisie heeft (had?) om beelden te verspreiden. Alles gericht om de god Mammon (geldduivel) te dienen. In het boek “The masque” noemen Fish en mark Wilkinson dit ‘de meest agressieve tekening die ze gebruikt hebben als artwork’.

Album en poster van “Vigil in a wilderness of mirrors” zijn te bestellen via www.themasque.com of www.fishmusic.scot. De genoemde boeken “The Masque” en “Shadownplay” via www.the-masque.com